Onze pedagogische visie
Een kinderdagverblijf is een andere omgeving dan thuis. Het is belangrijk dat er een specifieke pedagogische visie is om jonge kinderen te begeleiden en ervoor te zorgen dat ze goed tot hun recht komen binnen een groep. |
Ruimte en tijd voor eigen ontwikkeling
In onze kijk op de ontwikkeling van baby’s hebben wij ons laten inspireren door de pedagogische visie van de Weense kinderarts Emmi Pikler. De kern van haar visie is dat een kind zich het beste ontwikkelt als het alle ruimte en tijd krijgt om op eigen initiatief zichzelf en de wereld te ontdekken. De pedagogiek van Pikler is heel praktisch en daarom goed toepasbaar in Het Krugerpark. |
Vrije bewegingsontwikkeling
Een baby die veel bewegingsvrijheid krijgt, leert beter zitten, staan, spreken en denken dan een baby die overmatig gestimuleerd en geholpen wordt. De jongste baby’s liggen in een grondbox met in een halve boog materiaal van verschillende structuren. Hierdoor worden ze gestimuleerd de wereld om hen heen te ontdekken, zonder overmatig gestimuleerd te worden door bijvoorbeeld een babygym of mobile die boven hen hangt. Voor de oudere kinderen is er op alle groepen klim –en spelmateriaal dat past bij de interesses en de fase waarin zij zich bevinden. |
Passend spelmateriaal
De pedagogisch medewerkers bereiden de groepsruimte voor met spelmateriaal passend bij de ontwikkelingsfase van de kinderen, zodat zij zich welkom voelen om te komen spelen. Passief speelgoed maakt kinderen actief. Wij bieden de kinderen daarom ondefinieerbaar materiaal aan, zoals kokers, bakjes en lappen, waar zij zelf hun creativiteit in kunnen uiten. Er is veel van hetzelfde materiaal te vinden in de groepsruimte, zodat alle kinderen rustig kunnen onderzoeken, stapelen, verzamelen en sorteren. |
Respectvolle verzorging
We hechten veel waarde aan een respectvolle, zorgvuldige en aandachtige verzorging tijdens het geven van een fles, het verschonen van een luier en bij het naar bed brengen. Dit geeft het kind het gevoel van geborgenheid. Ook kondigen we aan wat we gaan doen en benoemen we waar we mee bezig zijn, zoals het geven van een nieuwe luier of wanneer we een kindje oppakken. |
Het belang van communicatie
In de ontwikkeling van dreumesen en peuters hebben we veel inspiratie gevonden in de pedagogiek van Reggio Emilia, ook wel bekend als de pedagogiek van het luisteren. Reggio Emilia is een kleine Italiaanse stad waar ze op scholen en kinderdagverblijven al sinds begin jaren vijftig op een bijzondere manier met kinderen omgaan. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat kinderen sterk gericht zijn op communicatie. En dan niet alleen door middel van taal, maar vooral ook via geluid, dans, drama, muziek en mimiek. |
Vertrouwen in eigen kunnen
De pedagogiek van Reggio Emilia is geen methode, meer een unieke benadering gericht op de natuurlijke competenties van een kind. De aandacht gaat dus vooral uit naar wat een kind al kan en niet naar wat het nog niet kan. Volgens de benadering van Reggio Emilia heeft een jong kind eigenlijk alles al in huis om zichzelf en de wereld te leren kennen. Hoe eerder een kind dit gevoel zelf ook krijgt, des te beter het in staat is om op te groeien tot een evenwichtig mens. |
Omgaan met (on)gewenst gedrag
Onze visie op verbaal en non-verbaal communiceren met kinderen, hebben wij gebaseerd op het gedachtegoed van geweldloos communiceren, van Marshall B. Rosenberg. Bij geweldloze communicatie in de opvoeding is een belangrijk element dat we kinderen niet belonen of straffen voor hun gedrag. Wanneer kinderen al jong het ‘prijzen’ van anderen niet nodig hebben om zich goed en zelfverzekerd te voelen, hebben ze daar hun hele leven profijt van. We leren kinderen om hun eigen wensen en de wensen die van anderen op elkaar af te stemmen. Hierdoor gaan ze hun eigen wensen net zo belangrijk vinden als die van anderen. |