Pedagogische uitgangspunten
Prof. J. M. A. Riksen - Walraven is de eerste hoogleraar kinderopvang in Nederland. Haar opvoedingstheorie ligt ten grondslag aan de Wet Kinderopvang en de beleidsregels kwaliteit kinderopvang. Het Krugerpark gaat uit van vier pedagogische basisdoelen, zoals deze door Riksen - Walraven zijn opgesteld als het gaat om het (mede) opvoeden van kinderen
Prof. J. M. A. Riksen - Walraven is de eerste hoogleraar kinderopvang in Nederland. Haar opvoedingstheorie ligt ten grondslag aan de Wet Kinderopvang en de beleidsregels kwaliteit kinderopvang. Het Krugerpark gaat uit van vier pedagogische basisdoelen, zoals deze door Riksen - Walraven zijn opgesteld als het gaat om het (mede) opvoeden van kinderen
Emotionele veiligheid
Het is belangrijk dat jonge kinderen zich veilig en beschermd voelen. Wanneer een kind zich veilig voelt kan het zich ontwikkelen en spelenderwijs de wereld om zich heen ontdekken. Dit is van primair belang en draagt bij aan het welbevinden van een kind. Een onveilig klimaat kan het realiseren van de andere pedagogische doelstellingen in de weg staan. Op een kinderdagverblijf wordt dit gevoel bepaald door de pedagogisch medewerkers, het contact met de andere kinderen en de omgeving. Of het kind zich veilig voelt hangt samen met het bekend zijn van deze drie aspecten. Om deze veiligheid te waarborgen heeft elk kind zijn eigen groep met vaste pedagogisch medewerkers en groepsgenootjes. Op deze manier kan het kind een band opbouwen met de vaste mensen op de groep, waardoor het gevoel van emotionele veiligheid vergroot wordt. Daarnaast geeft ons vaste dagritme met daarbij behorende rituelen een kind emotionele veiligheid. Bij Het Krugerpark wordt veel aandacht besteed aan de wenperiode van een kind. Het kind heeft op deze manier de mogelijkheid om rustig opbouwend te wennen aan de nieuwe omgeving, de andere kinderen en de pedagogisch medewerkers. |
Ontwikkeling van persoonlijke competenties
Persoonlijke competenties kunnen worden onderverdeeld in verschillende persoonskenmerken, zoals veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. De ontwikkeling van deze competenties stelt een kind in staat allerlei typen problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Het kind zal tijdens de periode bij Het Krugerpark bovenstaande persoonlijke competenties gaan ontwikkelen. Om deze ontwikkeling inzichtelijk te maken wordt er rond de verjaardag van het kind een ontwikkelingsverslag van het kind geschreven. Als er naar aanleiding van het verslag vragen zijn dan kan er een gesprek gepland worden met één van de pedagogisch medewerkers. In dit verslag wordt nauwkeurig de specifieke ontwikkeling van elk kind bijgehouden op de verschillende competentiegebieden.
Persoonlijke competenties kunnen worden onderverdeeld in verschillende persoonskenmerken, zoals veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. De ontwikkeling van deze competenties stelt een kind in staat allerlei typen problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Het kind zal tijdens de periode bij Het Krugerpark bovenstaande persoonlijke competenties gaan ontwikkelen. Om deze ontwikkeling inzichtelijk te maken wordt er rond de verjaardag van het kind een ontwikkelingsverslag van het kind geschreven. Als er naar aanleiding van het verslag vragen zijn dan kan er een gesprek gepland worden met één van de pedagogisch medewerkers. In dit verslag wordt nauwkeurig de specifieke ontwikkeling van elk kind bijgehouden op de verschillende competentiegebieden.
Van nature is een kind nieuwsgierig en wil de wereld om zich heen ontdekken. Om deze reden is het belangrijk dat Het Krugerpark een omgeving voor het kind creëert waarin het uitgedaagd wordt zich te ontwikkelen. Wij reiken voldoende activiteiten en materialen aan die hen prikkelen en reageren op datgene waarvan het kind aangeeft zich er verder in te willen ontwikkelen.
Ontwikkeling van sociale competenties
Onder sociale competenties wordt onder andere verstaan: het zich in een ander kunnen verplaatsen, kunnen communiceren, samenwerken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen en het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid. De interactie met leeftijdsgenootjes, het deel zijn van een groep en het deelnemen aan groepsgebeurtenissen biedt kinderen een leeromgeving voor het opdoen van sociale competenties. Het geeft kinderen de kans om zich te ontwikkelen tot personen die goed kunnen functioneren in de samenleving. Deze ontwikkeling is te zien tijdens de motorische- en cognitieve ontwikkeling van de kinderen. Tijdens verschillende individuele spelmomenten en (groeps)activiteiten worden deze competenties door ons gestimuleerd. |
Normen en waarden
Leren wat wel en niet mag: hoe je sociaal acceptabel te gedragen. Wij proberen kinderen spelenderwijs en in de dagelijkse omgang met de groepsgenoten en de pedagogisch medewerkers bij te brengen hoe zij kunnen functioneren in een groter geheel. Op de groep, in Het Krugerpark en in de maatschappij. We laten de kinderen kennismaken met grenzen, normen en waarden. Onder normen en waarden verstaan wij het verwachtingspatroon van iemands sociale gedrag, zoals eerlijk en open zijn tegen elkaar, niet onverschillig zijn en respect hebben voor anderen.